Åk7

v:45-49 - Ensemblespel
v:43 Piano, toner, ackord.
v:41-42 Ljud och oljud.
v:40 Sånglek
v:39 Elbas.
v:38 Repetition ackordspel samt introduktion av melodispel.
v:37 Annat pga skoljakt.
v:36 Grundkurs i gitarrspel. Stämning, instrumentets uppbyggnad och ackordspel.
v:35 Rytm och puls. Improvisation, imitation och notvärden. Spel på trumset.

Åk8

Rocken och popens historia
v:47 - Genomgång 1980-90-talens musik.
v:46 - Genomgång Hårdrockens stilar och Punk.
v:45 - Genomgång 1960-1970t.
v:41-43 - Ensemblespel "I feel good".
v:40 - 1960-talets musik.
Utvärdering "Rock around the clock"
v:36-39 - Ensemblespel - "Rock around the clock"
v:35 - Rockens bakgrund och 1950-talets Rock'n'roll.

ÅK9

v:47-51 - Ensemblespel

Klassisk musikhistoria
v:46 - Genomgång om "Romantiska arvet fram till idag".
v:41-45 - Vi lär oss spela en del av "Für Elise".
v:40 - Genomgång om Klassisismen och Romantiken. Symfoniorkesterns instrument.
v:35-39 - Ensemblespel "Pachelbels canon"
v:34 - Genomgång medeltiden och renässansen

v:16-23 åk7

v:16 - Förberedelser för ensemblespel
7A - Bumbibjörnarna
7B - Bad habits

åk8

Skapa musik med digitala hjälpmedel. Göra en cover på valfri låt.

åk9

Egen komposition/musikskapande. Valfri genre och tillvägagångssätt.

Åk 7 Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument

Elever från åk 7 spelar "Polka efter Sixten Engström"

v:6-14 åk7

Musiklivet i Råneå
v:11 Ensemblespel "Polka efter Sixten Engström"
v:9 
v:8 Blåsinstrument och Fäbodens instrument och musik.
v:7 Stränginstrumenten
v:6 Spelmansstämmor - film om Bingsjö.

åk8

Musikproduktion
Göra en cover på en valfri låt med hjälp av digitala hjälpmedel. Exempelvis Bandlab (Win/android/ios) eller Garageband (ios).

Skicka in vilken låt du vill arbeta med till läraren via "Teams-chatten".

åk9

9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 - Jag skiter i det sexuella - Euskefeurat

v:5 åk7

Musiklivet i Råneå och Folkmusikens instrument
Stråkinstrumenten

åk8

åk9

9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 - Jag skiter i det sexuella - Euskefeurat

v:4 åk7

Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument.
Dragspel, munspel och tramporgel.

åk8

åk9

9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 - Jag skiter i det sexuella - Euskefeurat

v:3 åk7

Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument.
Introduktion samt
Pianofabriken och pianots uppbyggnad.

åk8

Rocken och popens historia - Janis Joplin

åk9

9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 -

v:2 åk7

Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument

åk8

åk9

Vi rundar av höstens sista ensemblespel med låtarna
9a1 - "Bohemian rhapsody"
9a2 - "Mer och mer och mer"
9b1 - "Freight train"
9b2 - "Pompeij"

v:47-51 Ensemblespel

7A - "Last christmas"
7B - "Julen är här"
8A - "I feel good"
8B - "I feel good"
9a1 - "Bohemian rhapsody"
9a2 - "Mer och mer och mer"
9b1 - "Freight train"
9b2 - "Pompeij"

v:46 åk7

Ensemblespel jultema

åk8

Vi fortsätter spela "I feel good".

åk9

v:45 åk7

Vi förbereder ensemblespel med jultema.
Sång till föreslagna låtar.

 

åk8

Ensemblelåt 2
1960-talet - Soul
I feel good (I got you)

 

åk9

v:43 åk7

åk8

Genomgång 1960-talets musik

åk9

v:42 åk7

Ljud och oljud - Ljudets pverkan på människan och hur man kan minska risken för hörselskador.

åk8

Fortsättning ensemblespel
"Rock around the clock"

åk9

Fortsättning lektion 6
"F¨ur Elise"

v:41 åk7

Vi går igenom elbasen och dess funktion. 
Hur kopplar man in den i förstärkaren?
Hur stämmer man den?
Grundläggande spel på instrumentet.
Vi avslutar med ett litet test.

åk8

Fortsättning "Rock around the clock"

åk9

Lektion 6 - "Für Elise"

v:40 åk7

åk8

åk9

Vi fortsätter med Klassisk musikhistoria. tisdag och onsdag - genomgång Klassisismen och Romantiken (lektion 5)
fredag - Vi spelar "Für Elise" (lektion 6).

v:39 åk7

Melodispel på gitarr

åk8

åk9

v:38 åk7

Repetition av gitarrstämning.
Ackordsspel på gitarr

åk8

Ingen lektion pga besök på Naturbruksgymnasiet.

åk9

Klassisk musikhistoria (lektion 2-4), Pachelbels canon.

v:37åk7

Repetition stämning av- och ackordspel på gitarr

 

åk8

åk9

Fortsättning "Klassisk musikhistoria"

v:36 åk7

Vi repeterar ackordspel på gitarr.

åk8

Utgår pga "Skolskogen".

åk9

9A - har vikarie pga "Skolskogen" med åk 8.

9B (tisdag) - Lektion 2 Klassisk musik - Vi spelar Pachelbels kanon

v:35 åk7

Repetition ackordspel på gitarr.

åk8

Uppstart Rocken och popens historia.

åk9

Fortsättning Klassisk musikhistoria. Barocken - vi spelar delar av Pachelbels canon.

v:34 åk7

Rytm och sångövningar.

åk8

Instrument av trä.

Fiolbygge

Tips 
Jakten på tonträ (SVT-play)

åk9

9A1&2 samt 9B1 - Genomgång medeltiden och Renässansen

9B2 - Intro musik i åk9.

v:33 åk7

7A - Introduktion musik på högstadiet.

7B - Introduktion musik på högstadiet.

åk8

8A - Planering och upplägg av musikämnets innehåll i åk8.

8B - Planering och upplägg av musikämnets innehåll i åk8.

åk9

9A1 - Planering och upplägg av musikämnets innehåll för sista året i grundskolan.

9A2 - (ingen lektion denna vecka).

9B1 - Planering och upplägg av musikämnets innehåll för sista året i grundskolan.

9B2 - (ingen lektion denna vecka).

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel.

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet.

Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras.

Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer, skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer, och analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.

Centralt innehåll åk 7-9

Musicerande och musikskapande

  • Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska uttryck.
  • Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster i olika genrer.
  • Rytmisk och melodisk improvisation till trumkomp, ackordföljder eller melodislingor med röst och instrument.
  • Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.
  • Musikalisk gestaltning där olika uttrycksformer kombineras.

 

Musikens verktyg

 

Musikens sammanhang och funktioner

  • Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan. Musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet i olika kulturer, med fokus på etnicitet och kön.
  • Hur musik används i olika medier, till exempel i film och datorspel.
  • Instrument och deras funktion i olika genrer och sammanhang, till exempel i en symfoniorkester eller i ett rockband.
  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. Framväxten av olika genrer samt betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk.

Kunskapskrav i slutet av årskurs 9

E
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med viss säkerhet rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela enkla melodier, bas- och slagverksstämmor med viss tajming samt ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då ackord med visst flyt. Eleven anpassar i viss mån sin stämma till helheten genom att lyssna och till viss del uppmärksamma vad som sker i musi­cerandet. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i någon genre med delvis fungerande teknik och i viss mån passande karaktär. Eleven kan då bidra till att bearbeta och tolka musiken till ett musikaliskt uttryck.

C
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med relativt god säkerhet rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela enkla melodier, bas- och slagverksstämmor med relativt god tajming samt ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då ackord med rela­tivt gott flyt. Eleven anpassar sin stämma relativt väl till helheten genom att lyssna och i relativt hög grad uppmärksamma vad som sker i musicerandet. Dess­utom sjunger eller spelar eleven på något instrument i någon genre med relativt väl fungerande teknik och passande karaktär. Eleven kan då bearbeta och tolka musiken till ett delvis personligt musikaliskt uttryck.

A
Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med god säkerhet rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela enkla melodier, bas- och slagverksstämmor med god tajming samt ackompanjera på ett ackordinstrument med passande karaktär och byter då ackord med gott flyt. Eleven anpassar sin stämma väl till helheten genom att lyssna och i hög grad uppmärksamma vad som sker i musicerandet. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i någon genre med väl fungerande teknik och passande karaktär. Eleven kan då bearbeta och tolka musiken till ett personligt musikaliskt uttryck.

 

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en i huvudsak fungerande form. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken i någon mån samspelar.

 

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som efter någon bearbetning har en fungerande form och karaktäristisk stil. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken relativt väl samspelar.

 

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och en karaktäristisk stil. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken väl samspelar.

 

Eleven kan även ge enkla omdömen om eget och andras musicerande och bidra med förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resone­mang om musikens olika funktioner och vilken bety­delse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säker­het urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.

 

Eleven kan även ge utvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som efter någon bearbetning kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.

 

Eleven kan även ge välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säker­het urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang.