Åk7
v:45-49 - Ensemblespel
v:43 Piano, toner, ackord.
v:41-42 Ljud och oljud.
v:40 Sånglek
v:39 Elbas.
v:38 Repetition ackordspel samt introduktion av melodispel.
v:37 Annat pga skoljakt.
v:36 Grundkurs i gitarrspel. Stämning, instrumentets uppbyggnad och ackordspel.
v:35 Rytm och puls. Improvisation, imitation och notvärden. Spel på trumset.
Åk8
Rocken och popens historia
v:47 - Genomgång 1980-90-talens musik.
v:46 - Genomgång Hårdrockens stilar och Punk.
v:45 - Genomgång 1960-1970t.
v:41-43 - Ensemblespel "I feel good".
v:40 - 1960-talets musik.
Utvärdering "Rock around the clock"
v:36-39 - Ensemblespel - "Rock around the clock"
v:35 - Rockens bakgrund och 1950-talets Rock'n'roll.
ÅK9
v:47-51 - Ensemblespel
Klassisk musikhistoria
v:46 - Genomgång om "Romantiska arvet fram till idag".
v:41-45 - Vi lär oss spela en del av "Für Elise".
v:40 - Genomgång om Klassisismen och Romantiken. Symfoniorkesterns instrument.
v:35-39 - Ensemblespel "Pachelbels canon"
v:34 - Genomgång medeltiden och renässansen
v:16-23 åk7
v:16 - Förberedelser för ensemblespel
7A - Bumbibjörnarna
7B - Bad habits
åk8
Skapa musik med digitala hjälpmedel. Göra en cover på valfri låt.
åk9
Egen komposition/musikskapande. Valfri genre och tillvägagångssätt.
Åk 7 Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument
v:6-14 åk7
Musiklivet i Råneå
v:11 Ensemblespel "Polka efter Sixten Engström"
v:9
v:8 Blåsinstrument och Fäbodens instrument och musik.
v:7 Stränginstrumenten
v:6 Spelmansstämmor - film om Bingsjö.
åk8
Musikproduktion
Göra en cover på en valfri låt med hjälp av digitala hjälpmedel. Exempelvis Bandlab (Win/android/ios) eller Garageband (ios).
Skicka in vilken låt du vill arbeta med till läraren via "Teams-chatten".
åk9
9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 - Jag skiter i det sexuella - Euskefeurat
v:5 åk7
Musiklivet i Råneå och Folkmusikens instrument
Stråkinstrumenten
åk8
åk9
9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 - Jag skiter i det sexuella - Euskefeurat
v:4 åk7
Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument.
Dragspel, munspel och tramporgel.
åk9
9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 - Jag skiter i det sexuella - Euskefeurat
v:3 åk7
Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument.
Introduktion samt
Pianofabriken och pianots uppbyggnad.
åk8
Rocken och popens historia - Janis Joplin
åk9
9A1 - My life is a party (Radio edit) - ItaloBrothers
9A2 - Heaven 's on fire - Kiss
9B1 - Välkommen in - Veronica Maggio
9B2 -
v:2 åk7
Musiklivet i Råneå och folkmusikens instrument
åk9
Vi rundar av höstens sista ensemblespel med låtarna
9a1 - "Bohemian rhapsody"
9a2 - "Mer och mer och mer"
9b1 - "Freight train"
9b2 - "Pompeij"
v:47-51 Ensemblespel
7A - "Last christmas"
7B - "Julen är här"
8A - "I feel good"
8B - "I feel good"
9a1 - "Bohemian rhapsody"
9a2 - "Mer och mer och mer"
9b1 - "Freight train"
9b2 - "Pompeij"
v:45 åk7
Vi förbereder ensemblespel med jultema.
Sång till föreslagna låtar.
åk8
Ensemblelåt 2
1960-talet - Soul
I feel good (I got you)
v:42 åk7
Ljud och oljud - Ljudets pverkan på människan och hur man kan minska risken för hörselskador.
åk8
Fortsättning ensemblespel
"Rock around the clock"
åk9
Fortsättning lektion 6
"F¨ur Elise"
v:41 åk7
Vi går igenom elbasen och dess funktion.
Hur kopplar man in den i förstärkaren?
Hur stämmer man den?
Grundläggande spel på instrumentet.
Vi avslutar med ett litet test.
åk8
Fortsättning "Rock around the clock"
åk9
Lektion 6 - "Für Elise"
v:40 åk7
Gitarrens delar https://www.elevspel.se/amnen/musik/10499-gitarrens-delar.html
musiklek
åk8
Vi fortsätter med:
Låt 1, "Rock around the clock" - ensemblespel Rock 'n' roll.
åk9
Vi fortsätter med Klassisk musikhistoria. tisdag och onsdag - genomgång Klassisismen och Romantiken (lektion 5)
fredag - Vi spelar "Für Elise" (lektion 6).
v:39 åk7
Melodispel på gitarr
åk9
Vi fortsätter med Klassisk musikhistoria.
tisdag och onsdag - lektion 4 (avslutar spel på Pachelbels canon).
fredag - genomgång Klassisismen och Romantiken (lektion 5)
v:38 åk7
Repetition av gitarrstämning.
Ackordsspel på gitarr
åk8
Ingen lektion pga besök på Naturbruksgymnasiet.
åk9
Klassisk musikhistoria (lektion 2-4), Pachelbels canon.
v:37åk7
Repetition stämning av- och ackordspel på gitarr
åk8
Introduktion "Rocken och popens historia"
åk9
Fortsättning "Klassisk musikhistoria"
v:36 åk7
Vi repeterar ackordspel på gitarr.
åk8
Utgår pga "Skolskogen".
åk9
9A - har vikarie pga "Skolskogen" med åk 8.
9B (tisdag) - Lektion 2 Klassisk musik - Vi spelar Pachelbels kanon
v:35 åk7
Repetition ackordspel på gitarr.
åk8
Uppstart Rocken och popens historia.
åk9
Fortsättning Klassisk musikhistoria. Barocken - vi spelar delar av Pachelbels canon.
v:34 åk7
Rytm och sångövningar.
åk8
åk9
9A1&2 samt 9B1 - Genomgång medeltiden och Renässansen
9B2 - Intro musik i åk9.
v:33 åk7
7A - Introduktion musik på högstadiet.
7B - Introduktion musik på högstadiet.
åk8
8A - Planering och upplägg av musikämnets innehåll i åk8.
8B - Planering och upplägg av musikämnets innehåll i åk8.
åk9
9A1 - Planering och upplägg av musikämnets innehåll för sista året i grundskolan.
9A2 - (ingen lektion denna vecka).
9B1 - Planering och upplägg av musikämnets innehåll för sista året i grundskolan.
9B2 - (ingen lektion denna vecka).
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper som gör det möjligt att delta i musikaliska sammanhang, både genom att själva musicera och genom att lyssna till musik. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att tillägna sig musik som uttrycksform och kommunikationsmedel.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskap att använda röst, musikinstrument, digitala verktyg samt musikaliska begrepp och symboler i olika musikaliska former och sammanhang.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla en musikalisk lyhördhet som gör det möjligt att i samarbete med andra skapa, bearbeta och framföra musik i olika former. Undervisningen ska ge eleverna både möjlighet att utveckla en tilltro till sin förmåga att sjunga och spela och ett intresse för att utveckla sin musikaliska kreativitet.
Genom undervisningen ska eleverna utveckla förmågan att uppleva och reflektera över musik. Elevernas erfarenheter av musik ska utmanas och fördjupas i mötet med andras musikaliska erfarenheter. Därigenom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar sina kunskaper om och förståelse för olika musikkulturer, såväl den egna som andras.
Genom undervisningen i ämnet musik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att spela och sjunga i olika musikaliska former och genrer, skapa musik samt gestalta och kommunicera egna musikaliska tankar och idéer, och analysera och samtala om musikens uttryck i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang.
Centralt innehåll åk 7-9
Musicerande och musikskapande
- Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform med genretypiska musikaliska uttryck.
- Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster i olika genrer.
- Rytmisk och melodisk improvisation till trumkomp, ackordföljder eller melodislingor med röst och instrument.
- Musikskapande i olika genrer, till exempel visor, ljudkompositioner och låtar.
- Musikalisk gestaltning där olika uttrycksformer kombineras.
Musikens verktyg
- Röstvård, hörselvård och orsaker till att musiklyssnande och musicerande kan bidra till hörselskador samt hur hörselskador kan förebyggas.
- Hur rösten kan varieras i flerstämmiga, vokala uttryck i olika genrer.
- Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för spel i olika ton- och taktarter.
- Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers, refräng och ackord som byggstenar för att musicera och komponera musik i olika genrer och med varierande instrumentation.
- Musiksymboler och notsystem, noter, tabulatur, ackordbeteckningar och grafisk notation.
- Digitala verktyg för musikskapande, inspelning och bearbetning.
Musikens sammanhang och funktioner
- Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan. Musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet i olika kulturer, med fokus på etnicitet och kön.
- Hur musik används i olika medier, till exempel i film och datorspel.
- Instrument och deras funktion i olika genrer och sammanhang, till exempel i en symfoniorkester eller i ett rockband.
- Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika epoker. Framväxten av olika genrer samt betydelsefulla tonsättare, låtskrivare och musikaliska verk.
Kunskapskrav i slutet av årskurs 9
E |
C |
A |
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en i huvudsak fungerande form. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken i någon mån samspelar. |
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som efter någon bearbetning har en fungerande form och karaktäristisk stil. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken relativt väl samspelar. |
Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg pröva och ompröva hur olika kombinationer av musikaliska byggstenar kan forma kompositioner som har en fungerande form och en karaktäristisk stil. Dessutom kan eleven kombinera musik med andra uttrycksformer så att de olika uttrycken väl samspelar. |
Eleven kan även ge enkla omdömen om eget och andras musicerande och bidra med förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i viss utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med viss säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. |
Eleven kan även ge utvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som efter någon bearbetning kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i relativt hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med relativt god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. |
Eleven kan även ge välutvecklade omdömen om eget och andras musicerande och ge förslag som kan leda till att det musikaliska arbetet utvecklas. Eleven kan föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om musikens olika funktioner och vilken betydelse den har och historiskt har haft för individer och samhällen. Dessutom kan eleven i hög utsträckning urskilja och jämföra musikaliska karaktärsdrag från olika genrer, epoker och kulturer samt med god säkerhet urskilja olika instrument och instrumentgrupper och beskriva deras funktion i olika sammanhang. |