åk4

v:45-48 - Ensemblespel - "Vart jag mig i världen vänder"
v:40-41 - Stråkfamiljens instrument. Ljud och oljud.
v:38-39 - Elbasen
v:37 - Gitarr, melodispel.
v:36 - Gitarr, ackordspel.
v:35 - Rytm och puls. Improvisation, imitation och notvärden.

åk5

v:45-48 - Ensemblespel
v:42-43 - Pianoackord 
v:41 - Slagverksinstrument och sånglek. Extrauppgift.
v:40 - Stråkfamiljens instrument. Ljud och oljud.
v:38-39 - Elbasen
v:37 - Gitarr, melodispel.
v:36 - Gitarr, ackordspel.
v:35 - Rytm och puls. Improvisation, imitation och notvärden.

åk6

v:45-48 - Ensemblespel
v:42-43 - Pianoackord.
v:40-41 - Ljud och oljud samt stråkinstrumenten.
v:36-39 - Gitarr repetition.
v:35 - Rytm och puls. Improvisation, imitation och notvärden.

v:16-23

Ensemblespel
4A - Oh boy
4B - Oh boy
5A1 - Arne Alligator
5A2 - Bumbibjörnarna
5B1 - Där gäddan simmar
5B2 - Babblarnas vaggvisa
6A - Let her go
6B - Välkommen in

v:7-12 Vi skapar musik.

Vi börjar arbetet med några övningar i musikskapande (Garageband åk4 och 5, Bandlab åk6).

 

v:3-5

"Min musikupplevelse" - Beskriva en musikupplevelse, redovisa utifrån en bild.

Fördjupning om ett valfritt instrument. Förbered redovisning i valfritt digitalt format.

v:2

Uppstart på den nya terminen. 
Genomgång om terminens arbetsområden.
Musiklek.

v:45-51 åk4-6

Vi arbetar med en musikalisk julhälsning från respektive musikgrupp.

v:43 åk4-5

Improvisation

5B Uppgift

åk6

Ljud och oljud - Ljudets påverkan på människan.

v:42 åk4-5

Ljud och ljudets påverkan
Blunda med öronen

åk6

"Lose my mind"

v:41 åk4

Vi sjunger

åk5 och 6

"Lose my mind"

v:40 åk4

"We will rock you" - Vi spelar, sjunger, lyssnar/tittar och pratar om låten samt bandet Queen.

åk5 och 6

Vi fortsätter med "Lose my mind"

v:39 åk4

Vi fortsätter med "Imse vimse". Vi lägger till congas och går runt i stationer för att spela och sjunga tillsammans.

åk5 och 6

Ensemblespel "Lose my mind".

v:38 åk4

Instrument till "Imse vimse spindel". Genomgång och test hur instrumenten trumset, elbas, synt fungerar.

åk5

Måndag - vi drar igång ensemblespelet.
Torsdag - vikarie pga Naturbruksgymnasiebesök.
Fredag - vi drar igång ensemblespelet.

åk6

Vikarie pga Naturbruksgymnasiebesök.

v:37 åk4

Sång och rytmövning. "Imse vimse spindel".

åk5 och åk6

Introduktion och genomgång sång på "Lose my mind".
Musiklyssning för att se vilka instrument som finns med på inspelningen smt vad de olika instrumenten gör i låten. Förevisning om hur man spelar de olika instrumenten. Indelning av vem som gör vad i ensemblespelet utifrån elevernas önskemål.

v:36 åk4

Rytmövningar

åk5

Sånglek.

åk6

Vikarie pga "Skolskogen" med åk8.

v:35 åk4

Rörelse samt sångövningar.

åk5

Rörelseövningar.

v:33 åk4

4A

4B

åk5

5A1

5A2

5B1

5B2

åk6

6A

6B

Det här arbetar vi med under åk 4-6

Musicerande och musikskapande

  • Sång, melodispel och ackompanjemang i ensembleform i olika genrer.
  • Gehörsmusicerande efter musikaliska mönster, till exempel ackordföljder, perioder och kompmodeller.
  • Imitation och improvisation med röst och instrument, rytmer och toner.
  • Musikskapande med utgångspunkt i musikaliska mönster och former, till exempel ackordföljder och basgångar.
  • Musikframföranden.

 

Musikens verktyg

  • Röst- och hörselvård vid musikaliska aktiviteter, till exempel uppvärmningsövningar.
  • Hälsosamma ljudnivåer och olika typer av musikhörselskydd.
  • Rösten som instrument för olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.
  • Ackord- och melodiinstrument, bas och slagverk för melodi- och rytmspel eller för ackompanjemang.
  • Rytm, klang och dynamik, tonhöjd, tempo, perioder, taktarter, vers och refräng som byggstenar för att komponera musik i olika genrer.
  • Musiksymboler, grafisk notation, noter och ackordbeteckningar.
  • Digitala verktyg för ljud- och musikskapande.

 

Musikens sammanhang och funktioner

  • Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan i olika sammanhang. Hur musik används för påverkan och rekreation och i olika rituella sammanhang.
  • Ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om musicerande och om intryck samt upplevelser av musik.
  • Musik tillsammans med bild, text och dans. Hur olika estetiska uttryck kan samspela.
  • Indelningen i stråk-, blås-, sträng-, tangent- och slagverksinstrument.
  • Konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer och deras musikaliska karaktärsdrag.

Kunskapskrav i slutet av årskurs 6

E

C

A

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då i någon mån rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt bidra till ackompanjemang på ett ackordinstrument med några ackord. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument i viss mån med tajming.

 

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då relativt säkert rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela övervägande delar av en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt ackom­panjera på ett ackordinstrument och byter då några ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument med relativt god tajming och med relativt passande karaktär.

Eleven kan delta i gemensam sång och följer då med säkerhet, rytm och tonhöjd. Eleven kan även spela en enkel anpassad melodi-, bas- och slagverksstämma samt ackompanjera på ett ackordinstrument och byter då ackord med flyt. Dessutom sjunger eller spelar eleven på något instrument med god tajming och med passande karaktär.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, bidra till att skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan bidra till en fungerande komposition.

 

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i vissa delar fungerande komposition.

Eleven kan, utifrån egna musikaliska idéer, skapa musik genom att med hjälp av röst, instrument eller digitala verktyg utgå från några enkla musikaliska mönster och former och pröva hur dessa kan sättas samman till en i stora delar fungerande komposition.

Eleven kan föra enkla resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett enkelt sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med viss säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med viss säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

Eleven kan föra utvecklade resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett utvecklat sätt om egna musikupplevelser samt beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med relativt god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med relativt god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.

Eleven kan föra välutvecklade resonemang om eget och andras musicerande. Eleven kan även uttrycka sig på ett välutvecklat sätt om egna musikupplevelser och beskriva och ge exempel på hur musik kan påverka människor. Dessutom kan eleven med god säkerhet urskilja och ge exempel på musikaliska karaktärsdrag från olika genrer och kulturer samt med god säkerhet ge exempel på instrument från olika instrumentgrupper.