Musikhistoria - Klassisk musik

I detta arbetsområde som berör den västerländska konstmusiken, kommer vi att prata om, lyssna på och spela musik från Renässansen och framåt.

Lektion 1

Genomgång om och lyssning/analys av följande stycken:

Renässansen (1400-1600)
Palestrina - Stabat mater

Barocken (1600-1750)
Vivaldi - Våren, ur de fyra årstiderna
Bach - Toccata i Dm och Air 
Händel - Hallelujahkören ur Messiasoratoriet 
Pachelbel - Canon i D 

Uppgift lektion 1

1. Vilka instrument hör du i respektive musikstycke?
2. Hur upplever du musiken?

Lektion 2, 3 och 4

Efter avslutat ensemblespel ska ni göra en analys över musikstycket. 
1). Beskriv hur stycket utvecklas (dynamik, tonomfång, rytmik).
2). Beskriv din egen upplevelse av musiken. ex. vad du tycker om stycket, vilken känsla du får när du spelar/lyssnar på stycket.
3). Hur tycker du att din egen insats varit under spelandet av "Canon i D"? Känner du dig nöjd med din insats? Finns det något du ska tänka på inför nästa ensemblelåt?

Lektion 5

Genomgång av och lyssning/analys av musikstycken : 

Klassisismen (1750-1850)
Musikexempel:
Haydn - Surprise (symfoni nr 94 i G)
Mozart - Turkisk marschTrollflöjten och Figaros bröllop.

Romantiken (1800-talet)
Musikexempel:
Beethoven - Symfoni nr 5 (ödessymfonin) och Für Elise.
Chopin - Minutvalsen
Paganini - Caprice nr 24

Uppgift lektion 5

1) Vilka instrument hör du i respektive musikstycke?
2) Hur skulle du beskriva musikstycket?
3) Hur är din personliga upplevelse av respektive stycke?

Fyll i svaren i formuläret (alla svar i samma formulär).

Lektion 6-9

Für Elise

Vi spelar ett musikexempel från Romantiken 
Länk till tutorial (lite förenklad)
Länk till pianolektion

Utvärdering melodi och ackompanjemang lektion 6-9

Fyll i denna utvärdering efter genomfört pianospel.

1) Hur har din insats varit under detta arbete?
2) Hur tycker du att du lyckats med uppgiften?

Lektion 10

Genomgång av och lyssning/analys av musikstycken 

Romantiska arvet (ca: 1880-1920)
Musikexempel:
Grieg - I Bergakungens sal
Grieg - Morgonstämning

Uppgift till lektion 10

1) Vilka instrument hör du i respektive musikstycke?
2) Hur skulle du beskriva musikstycket?
3) Hur är din personliga upplevelse av respektive stycke?

Fyll i svaren i formuläret (alla svar i samma formulär).