I detta arbetsområde som berör den västerländska konstmusiken, kommer vi att prata om, lyssna på och spela musik från Renässansen och framåt.
Genomgång om och lyssning/analys av följande stycken:
Renässansen (1400-1600)
Palestrina - Stabat mater
Barocken (1600-1750)
Vivaldi - Våren, ur de fyra årstiderna
Bach - Toccata i Dm och Air
Händel - Hallelujahkören ur Messiasoratoriet
Pachelbel - Canon i D
1. Vilka instrument hör du i respektive musikstycke?
2. Hur upplever du musiken?
Ensemblespel
Pachelbels - "Canon i D"
Efter avslutat ensemblespel ska ni göra en analys över musikstycket.
1). Beskriv hur stycket utvecklas (dynamik, tonomfång, rytmik).
2). Beskriv din egen upplevelse av musiken. ex. vad du tycker om stycket, vilken känsla du får när du spelar/lyssnar på stycket.
3). Hur tycker du att din egen insats varit under spelandet av "Canon i D"? Känner du dig nöjd med din insats? Finns det något du ska tänka på inför nästa ensemblelåt?
Vi börjar med lite instrumentkunskap
https://www.elevspel.se/amnen/musik/2980-symfoniorkesterns-instrument.html
Genomgång av och lyssning/analys av musikstycken :
Klassisismen (1750-1850)
Musikexempel:
Haydn - Surprise (symfoni nr 94 i G)
Mozart - Turkisk marsch, Trollflöjten och Figaros bröllop.
Romantiken (1800-talet)
Musikexempel:
Beethoven - Symfoni nr 5 (ödessymfonin) och Für Elise.
Chopin - Minutvalsen
Paganini - Caprice nr 24
1) Vilka instrument hör du i respektive musikstycke?
2) Hur skulle du beskriva musikstycket?
3) Hur är din personliga upplevelse av respektive stycke?
Fyll i svaren i formuläret (alla svar i samma formulär).
Für Elise
Vi spelar ett musikexempel från Romantiken
Länk till tutorial (lite förenklad)
Länk till pianolektion
Fyll i denna utvärdering efter genomfört pianospel.
1) Hur har din insats varit under detta arbete?
2) Hur tycker du att du lyckats med uppgiften?
Genomgång av och lyssning/analys av musikstycken
Romantiska arvet (ca: 1880-1920)
Musikexempel:
Grieg - I Bergakungens sal
Grieg - Morgonstämning
1) Vilka instrument hör du i respektive musikstycke?
2) Hur skulle du beskriva musikstycket?
3) Hur är din personliga upplevelse av respektive stycke?
Fyll i svaren i formuläret (alla svar i samma formulär).